Statut
Se
înființează ASOCIAŢIA "PRO ŞCOALA GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYÖRGY", TÎRGU
MUREŞ, ca persoană juridică de drept privat cu scop nepatrimonial,
apolitică si independentă, organizată potrivit O.G. nr.26/2000
actualizată de Legea nr.246/2005, de către următorii membrii fondatori:
1. MOLDOVAN MARCELA-IONELA
2. BUDAI LÁSZLÓ
3. STOICA FILIP-HADRIAN
4. KUTASI DÉNES-NIMRÓD
5. PAPP SÁNDOR
STATUTUL ASOCIAŢIEI "PRO ŞCOALA GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYÖRGY" DIN TÎRGU MUREŞ
Capitolul I. Denumirea, natura juridică, sediul, durata
Art.
1. Prezenta Asociaţie va purta denumirea ASOCIAŢIA "PRO ŞCOALA
GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYÖRGY". În toate documentele emanând de la
Asociaţia "PRO ȘCOALA GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYÖRGY", această denumire
va fi urmată de formula "persoană juridică de drept privat", numărul şi
data sentinţei prin care a obţinut personalitatea juridică şi numărul de
înregistrare la registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor, aflat la Grefa
Judecătoriei Mureș.
Art. 2. ASOCIAŢIA "PRO ŞCOALA GIMNAZIALĂ DR.
BERNÁDY GYÖRGY", numită în continuare Asociaţie, este persoană juridică
română, cu scop nepatrimonial, apolitică, înfiinţată conform OG 26/2000.
Art.
3. Asociaţia îşi are sediul în Municipiul Tîrgu Mureş, Str.
T.Vladimirescu nr. 52, Jud. Mureş, conform Contractului de Comodat.
Asociaţia se poate afilia la federaţii sau confederaţii din ţară sau
străinătate şi poate înfiinţa sau participa la înfiinţarea altor
organizaţii neguvernamentale, potrivit scopurilor sale.
Art. 4. Asociaţia se înfiinţează pe durată nelimitată.
Capitolul II. Scopul şi obiectivele
Art. 5. Asociaţia va avea un caracter educativ, social, neguvernamental, democratic, independent, non-profit şi apolitic.
Art.
6. Scopul Asociaţiei este de a contribui la buna desfăşurare a
activităţii şcolare şi a condiţiilor în care se desfăşoară activitatea
din Şcoala Gimnazială dr. Bernády György, la creşterea performanţelor
şcolare, motivarea elevilor, susţinerea materială a elevilor cu probleme
speciale, promovarea elevilor din Şcoala Gimnazială dr. Bernády György,
promovarea imaginii şcolii în general, şi a Şcolii Gimnazială dr.
Bernády György în mod special.
Art. 7. Asociaţia are următoarele obiective :
a.
Susţinerea unităţii de învăţământ în activitatea de consiliere şi
orientare socio-profesională, de integrare socială a elevilor;
b.
Implicarea în procesul de învăţământ, propunând şcolii discipline şi
domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;
c.
Identificarea de surse de finanţare extrabugetare şi implicarea directă
în îmbunătăţirea, modernizarea şi întreţinerea bazei materiale a şcolii;
d.
Sprijinirea parteneriatelor educaţionale dintre unităţile de învăţământ
şi instituţiile cu rol educativ pe plan intern şi internaţional;
e. Susţinerea conducerii şcolii în organizarea şi în desfăşurarea consultanţilor cu părinţi pe teme educaţionale;
f. Sprijinirea şcolii şi participarea la organizarea şi desfăşurarea festivităţilor şcolii;
g.
Conlucrarea cu comisiile de ocrotire a minorilor, cu organele de
autoritate tutelară sau cu organizaţiile non-guvernamentale cu atribuţii
în acest sens, în vederea soluţionării situaţiei elevilor care au
nevoie de ocrotire sau orice fel de ajutor;
h. Implicarea în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi activităţii elevilor;
i. Acordarea de burse şcolare şi extraşcolare elevilor;
j. Sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare;
k. Acordarea de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;
l. Sprijinul şcolii în orice alte activităţi, la solicitarea acesteia.
m. Prevenirea abandonului şcolar prin derularea unor programe cu acest scop împreună cu profesorii şcolii;
n.
Derularea unor programe educative pe teme de genul: drogurile şi
consumul lor în rândul copiilor, violenţa în familie, ocrotirea
minorilor prin intermediul şcolii;
o. Promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale, dezvoltarea multiculturalismului şi a dialogului social;
p. Constituirea unei program de protecţie a spaţiului şcolar,
q. Organizarea unor concursuri la nivel şcolar şi interşcolar, la nivel național și internațional.
Obiectivele
asociației vor fi aduse la îndeplinire prin angajarea de personal
calificat cu contract de munca sau prestări servicii, precum si pe baza
de voluntariat. De asemenea, in realizarea obiectivelor, asociația va
putea sa încheie contracte de colaborare cu alte persoane juridice de
drept public sau privat.
Capitolul III. Patrimoniu
Art. 8. La data constituirii, patrimoniul iniţial al Asociaţiei va fi de 1450 RON, prin contribuția egala a membrilor fondatori.
Art.
9. Patrimoniul Asociaţiei, prin Hotărârea Adunării Generale a
Asociaţilor, se va putea majora în funcţie de dezvoltarea programelor
propuse şi aprobate şi de resursele din sponsorizările acceptate în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 10. Mijloacele financiare şi materiale ale Asociaţiei pot proveni din:
a. cotizaţia membrilor
b. dobânzi şi dividende rezultate din plasarea sumelor disponibile,
c. donaţii, sponsorizări, legate
d. resurse de la bugetul de stat şi / sau bugetul local
e. alte venituri aprobate în Adunarea Generală a Asociaţiei
Art.
11. În vederea realizării unei finanţări minimale sigure, asociaţii
convin că fiecare dintre ei este dator să contribuie semestrial cu o
cotizație al cărei cuantum va fi stabilit de Adunarea generală.
Cheltuielile Asociaţiei sunt alcătuite din:
- cheltuieli proprii de administrare
- cheltuieli pentru realizarea obiectivelor Asociaţiei
Exerciţiul
economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se termină la 31 decembrie
al fiecărui an, primul exerciţiu începând cu data constituirii legale a
Asociaţiei. Consiliul de conducere va întocmi anual bilanţul execuţiei
bugetului de venituri şi cheltuieli şi va ţine evidenţa.
Art. 12.
Donaţiile sau legatele, după acceptarea în forma scrisă de către
Consiliul Director, se vor înscrie în Registrul de donaţii al
asociaţiei.
Art. 13. Donaţiile pot fi necondiţionate sau condiţionate
de realizarea unui scop, dacă acesta este în concordanţă cu scopul
general şi cu activitatea Asociaţiei.
Art. 14. Asociaţia poate refuza
orice donaţie sau legat oferite în termeni inacceptabili care contravin
prevederile prezentului Statut.
Art. 15. Micşorarea, prin orice mijloc a patrimoniului, se va aproba de către Adunarea Generală.
Patrimoniul
Asociaţiei va fi administrat pe baza bugetului de venituri şi
cheltuieli propus şi aprobat de către Consiliul de conducere.
Capitolul IV. Membrii Asociaţiei
Art.
16. Membrii fondatori ai Asociaţiei care au contribuit la constituirea
patrimoniului inițial şi semnăturile pentru acordul privind înfiinţarea
Asociaţiei sunt cuprinși în Actul constitutiv al ASOCIAŢIEI "PRO ŞCOALA
GIMNAZIALĂ DR. BERNÁDY GYÖRGY".
Art. 17. Asociaţia este formată din:
a. membri asociaţi
b. membri onorifici
Art. 18. Drepturile membrilor asociaţiei:
a. să participe la toate activităţile asociaţiei şi să contribuie cu sugestii, propuneri, opinii şi acţiuni concrete
b. să utilizeze mijloacele materiale propriu-zise de informare şi documentare în activităţile desfăşurate de Asociaţie
c. să aleagă şi să fie ales în forurile de conducere ale Asociaţiei
Art. 19. Obligaţiile membrilor asociaţiei:
a. să respecte prevederile prezentului Statut şi hotărârile Adunării Generale şi ale Consiliului Director
b. să sprijine activitatea Asociaţiei în realizarea scopului şi obiectivelor propuse de prezentul Statut
c. să nu desfăşoare activităţi politice în cadrul Asociaţiei
d. să nu întreprindă acţiuni care prin natura lor să aducă atingere intereselor Asociației
e. să achite la timp cotizația stabilită de Consiliul Director și validat de Adunarea Generală.
Art.
20. Poate dobândi calitatea de membru al Asociaţiei orice persoană care
are calitatea de părinte al unui elev al şcolii ori este cadru didactic
in Şcoala Gimnazială dr. Bernády György, care adera la prevederile
Statutului, Calitatea de membru se dobândeşte printr-o cerere adresată
Consiliului Director şi aprobată de acesta. Calitatea de membru al
Asociaţiei este personală şi inalienabilă, ea nu poate fi transmisă
succesorilor. Această calitate nu conferă titularului ei vreun drept
asupra patrimoniului social şi nici asupra unor bunuri din acesta.
Art.
21. Membru onorific poate fi orice persoană cu probitate morală care
sprijină Asociaţia. Calitatea de membru onorific se dobândește in urma
unei hotărâri a Adunării Generale.
Art. 22. Calitatea de membru al Asociaţiei se pierde în următoarele situaţii:
a. la data înregistrării cererii de retragere
b. în cazul încălcării Statutului, de la data hotărârii de excludere din Asociaţie,
c. la data încetării calității de părinte al unui elev al școlii sau a calității de cadru didactic in scoală.
d.
în cazul refuzării plății cotizației de membru. Pierderea calității se
realizează la propunerea Consiliului Director prin hotărâre a Adunării
Generale, fiind precedată de o suspendare a drepturilor pentru o
perioada de 6 luni;
Capitolul V. Organizarea Asociaţiei
Art. 23. Organele de conducere ale Asociaţiei sunt:
a. Adunarea Generală
b. Consiliul Director
c. Comisia de cenzori.
Art.
24. Adunarea Generală este organul de conducere al Asociaţiei şi se
compune din totalitatea membrilor. Competenţele Adunării Generale sunt
stabilite prin lege, respectiv art. 21 din OG 26/2000.
Dreptul de vot în Adunarea Generală îl au membrii asociaţi.
Şedinţele
Adunării generale sunt ordinare sau extraordinare. Şedinţele ordinare
au loc anual şi se stabilesc de Consiliul Director în cursul lunii
octombrie. Şedinţele extraordinare se organizează de Consiliul Director
la cererea scrisă a unui număr reprezentând cel puţin 10% din membrii
Asociaţiei cu drept de vot, sau la iniţiativa Consiliului Director
pentru situaţii deosebite la maxim 5 zile de la cerere.
Şedinţele
extraordinare se organizează de Consiliul Director la cererea scrisă a
unui număr reprezentând cel puţin 10% din membrii Asociaţiei cu drept de
vot, sau la iniţiativa Consiliului Director pentru situaţii deosebite
la maxim 5 zile de la cerere.
Art. 25. Adunarea Generala are următoarele atribuții:
a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil, descărcarea de gestiune;
c) alegerea şi revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea şi revocarea membrilor comisiei de cenzori;
e) modificarea actului constitutiv şi a statutului;
f) dizolvarea și lichidarea asociaţiei, bunurile rămase după lichidare fiind atribuite Școlii Gimnaziale dr. Bernády György.
g) validează cererile de înscriere/renunțare voluntară la calitatea de membru al Asociaţiei ;
h) suspenda din calitatea de membru acele persoane care sunt susceptibile, prin acțiuni care lezează interesele Asociației ;
i) aproba regulamentul intern de organizare al Consiliului Director ;
j) aproba regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori ;
k)
adopta hotărâri privind orice probleme referitoare la activitatea
asociației și exercită orice alte atribuții prevăzute în lege sau în
statut;
l) aprobă desfășurarea de activități comerciale și asocierea cu societăți comerciale ;
m) stabilește şi aprobă cotizația anuala a membrilor Asociației.
Art.
26. Deciziile în Adunarea Generală se iau prin vot deschis, cu
majoritatea simplă a membrilor prezenți, cu excepția votului privind
alegerea organelor de conducere ale asociației unde hotărârile se iau cu
vot secret.
Adunarea Generală se consideră legal constituită dacă,
urmare a convocării, la ea participă jumătate plus unu din membrii cu
drept de vot. Dacă nu este întrunit cvorumul de mai sus, Consiliul
Director va stabili, într-un termen de cel mult 10 zile, data, locul şi
ora unei noi şedinţe, membrii urmând sa fie înștiințați prin afișare la
avizierul școlii si la nivel de clasa. Aceasta a doua ședința este legal
constituita si poate adopta hotărâri, indiferent de numărul de membrii
prezenți.
Participarea membrilor la Adunarea Generală se poate
realiza și prin reprezentare astfel: la nivelul fiecărei clase din
Şcoala Gimnazială dr. Bernády György, părinții membrii ai asociației pot
desemna in baza unui proces verbal un reprezentant in Adunarea
Generala; cadrele didactice își vor putea desemna un reprezentant în
baza unei împuterniciri individuale, dată de către fiecare in parte,
reprezentantului său. Reprezentații vor avea un mandat general de
reprezentare si vor vota cu un număr de voturi egal cu numărul de
membrii pe care ii reprezintă.
Art. 27. Consiliul de Coordonare este
compus din membrii Consiliului Director, câte un reprezentant ai
părinților din fiecare clasa si un reprezentant ai cadrelor didactice,
membre ale asociației.
Consiliul de Coordonare se întrunește în
ședințe semestriale la convocarea Consiliului Director, este legal
constituit in prezenta unei treimi a membrilor săi și poate adopta
hotărâri cu votul majoritarii celor prezenți.
Consiliul de Coordonare are ca atribuții:
- adopta hotărâri cu privire la activitatea asociației, care nu sunt de competenta Adunării Generale;
-
asigurarea funcționalității Asociației prin discutarea tuturor
problemelor care apar in activitatea curenta a Asociației și comunicarea
hotărârilor organelor de conducere ale asociației, către toți membrii;
Art. 28. Consiliul Director asigură punerea în executare a hotărârilor Adunării Generale. Componenţa Consiliului Director va fi:
a. 1 preşedinte
b. 2 vicepreşedinți
c. 1 secretar
Art. 29. Consiliul Director se alege de către Adunarea Generală pe o perioadă de patru ani.
Membrii
Consiliului Director sunt reeligibili. In cazul retragerii unuia sau
mai multor membrii ai Consiliului Director, președintele sau persoana
rămasa în funcție va convoca Adunarea Generală Extraordinară a
Asociaţiei pentru completarea componentei Consiliului Director, pentru
durata de timp rămasa până la expirarea mandatului inițial al
Consiliului Director.
Nu pot ocupa funcții de conducere in cadrul
Asociației membrii - cadrele didactice ale școlii care ocupa funcții de
conducere in Şcoala Gimnazială dr. Bernády György precum și membrii -
părinți a căror calitate de membru va înceta in termen de un an.
Ședințele
Consiliului Director sunt convocate prin grija Președintelui și sunt
conduse de Președinte, ori, in lipsa acestuia, de către un alt membru
împuternicit in acest sens. Hotărârile sunt valabil adoptate in prezenta
a minim 3 membrii ai Consiliului Director. Hotărârile Consiliului
Director se adopta prin consens, cu majoritate simpla. In caz de
divergențe, hotărârile se rediscuta in prezenta tuturor membrilor săi si
se adopta cu majoritatea simpla a membrilor Consiliului Director.
La
ședințele Consiliului Director participa, fără drept de vot, cenzorii,
Directorul si Directorul adjunct al Şcolii Gimnaziale dr. Bernády
György.
Art. 30. Competenţele Consiliului Director sunt următoarele :
a)
prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada
anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul
contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul
programelor asociaţiei;
b) organizează și supervizează desfășurarea
activităților propuse prin statutul asociației, punctual pentru fiecare
activitate fiind desemnat un membru al consiliului director care sa
organizeze si supervizeze activitatea in cauza si dispune modul de
utilizare a fondurilor asociației in conformitate cu hotărârile Adunării
generale .
c) hotărăște organigrama şi politica de personal ale asociaţiei si supune aprobării Adunării Generale a Asociaţiei ;
d) propune Adunării Generale organizarea de activități comerciale in vederea îndeplinirii scopului propus ;
e) înfiinţarea/desființarea de filiale, modificarea locației sediului ;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
Art. 31. Consiliul Director poate desemna punctual, printr-o hotărâre internă, una sau mai
multe persoane care să exercite următoarele activităţi:
a.
să încheie acte juridice, punctual, în numele şi pe seama Asociaţiei,
alta decât Președintele Asociației care are de drept acest atribut .
b. să îndeplinească anumite îndatoriri prestabilite de Adunarea Generală;
Art.
32. Președintele asociației este Președintele Consiliului Director,
ales pentru un mandat de patru ani, având următoarele atribuții :
a) reprezintă Asociaţia in relațiile cu terții, instituțiile de stat, financiar-bancare ;
b) încheie acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei;
c) prezidează ședințele Adunării Generale si ale Consiliului Director;
d) coordonează activitatea Consiliului Director si pune in aplicare deciziile acestuia
e) suspenda deciziile directorului executiv, daca acesta este numit si daca prin acestea sunt aduse prejudicii Asociaţiei ;
f)
sa deschidă cont curent bancar la instituțiile specializate, cu drept
de specimen valabil cu o singura semnătura . Poate delega acest atribut
si unei terțe persoane .
Pentru motive întemeiate, Președintele poate
delega , in parte sau total, atribuțiile sale altor persoane din
structura Consiliului Director, personalului executiv ori terților,
pentru o perioada determinata de timp.
Art. 33. Controlul activităţii
Asociaţiei este asigurat de către Comisia de cenzori , compusă din 3
persoane, alese de Adunarea Generală pe o perioadă de patru ani si sunt
reeligibili, daca așa decide Adunarea Generală.
În realizarea competenţei sale comisia de cenzori:
a) verifică modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;
b) întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
c) poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
Capitolul IV Dizolvarea si lichidarea Asociației
Art. 34. Dizolvarea şi lichidarea Asociaţiei se poate face în cazurile prevăzute de lege
de drept, in următoarele cazuri:
a.
imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului
director în conformitate cu statutul asociaţiei, dacă această situaţie
durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului,
adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia să se
constituie ;
b. reducerea numărului de asociaţi sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.
c. prin hotărârea judecătoriei;
d.
prin hotărârea Adunării Generale. Asociaţia se poate dizolva prin
hotărârea Adunării Generale cu votul a 2/3 din numărul total al
membrilor.
În termen de 15 zile de la data şedinţei de dizolvare,
hotărârea adunării generale se depune la Judecătoria Tîrgu Mureș, pentru
a fi înscrisă în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Lichidatorul va
fi numit de către adunarea generală, sub sancţiunea lipsirii de efecte
juridice a hotărârii de dizolvare.
În toate cazurile, mandatul
consiliului director încetează la data când se numeşte lichidatorul.
Lichidatorul va putea fi persoana fizica sau persoana juridica,
autorizata în condiţiile legii.
Activul net al Asociaţiei, rezultat după lichidare se atribuie Şcolii Gimnaziale dr. Bernády György.
Capitolul VI. Dispoziţii finale
Art. 35. Toate litigiile se vor soluţiona pe calea dreptului comun, de către instanţele competente.
Art.
36. Prevederile prezentului Statut vor fi interpretate şi se vor
completa conform cu prevederile O.G. nr. 26/2000 aprobata, modificata si
completata de Legea nr.246/2005, cu privire la Asociații și Fundații,
precum și cu celelalte reglementări legale în vigoare.
Prevederile prezentului Statut se modifică şi se completează prin hotărâri ale Adunării Generale, în condiţiile legii.
Prezentul statut a fost adoptat cu ocazia Adunării Generale din data de 04.04.2017 in 7 (şapte) exemplare originale.
MEMBRII FONDATORI :
Nume/prenume Semnătura
BUDAI LÁSZLÓ
KUTASI DÉNES-NIMRÓD
MOLDOVAN MARCELA
PAPP SÁNDOR
STOICA FILIP-HADRIAN